dimecres, 30 de desembre del 2009

El llenguatge audiovisual ( Comunicació )


Els mitjans de comunicació tenen com a finalitat última la transmissió d’uns determinats missatges que, al mateix temps, fan una representació de la realitat i no són en cap cas la realitat mateixa. Per comprendre els missatges que ens arriben i, alhora, ser capaços de produir missatges audiovisuals és necessari conèixer tots els elements que intervenen en la comunicació audiovisual.
Les noves generacions d’infants i joves estan cada vegada més en contacte amb els mitjans de comunicació i gran part dels coneixements que tenen els hi arriben a través d’aquests mitjans, i especialment a través de la televisió i d’Internet. Per aquest motiu creiem que avui, per esdevenir un ciutadà format adequadament és necessari saber interpretar críticament els missatges audiovisuals, saber-se expressar utilitzant aquests mitjans i conèixer mínimament els elements que composen la comunicació audiovisual.
En acabar l’ensenyament obligatori l’alumnat hauria de ser capaç d’identificar els components bàsics de la comunicació audiovisual (qui produeix el producte AV, quin és el procés de producció, les diferents categories dels mitjans, els elements que constitueixen el llenguatge audiovisual, la representació que fan els mitjans de la realitat i l’impacte que tenen els mitjans sobre el públic). 1

Objectius generals
• Descobrir que els missatges audiovisuals són representacions de la realitat i no pas la realitat en si mateixa.
• Descobrir la relació que hi ha entre la realitat i la seva representació en els mitjans (estereotips).
• Conèixer quins són els agents de la producció audiovisual.
• Descobrir quin és el procés de producció audiovisual i quins elements hi intervenen.
• Conèixer els codis i les estructures narratives del llenguatge audiovisual.
• Conèixer les característiques generals de les diferents classes o categories de mitjans (fotografia, còmic, televisió, videojocs, cinema i ràdio, Internet).

OBSERVACIONS:

Crec què, en la nostra futura tasca de professors, tindrem que vigilar molt amb aquest fenòmen, ja què, els nens i adolescents, gairebé mai capten el missatge d'aquest canal comunicatiu, i sovint, els hi provoca confusions.
Hem d'ensenyar a aquests pots sense omplir, que no tot el que veguin per la televisió, internet, etc, és el que ells creuen que és, i ensenyar-los a interpretar tots aquests missatges. D'aquesta manera, cada dia seràn més autónoms i podran creixer sense influencies extranyes en un món cada dia més dominat per les noves tecnologies.